نسبت مالکانه از جمله نسبت های اهرمی می باشد و به تقسیم حقوق صاحبان سهام به کل دارایی ها می گویند و نشان دهنده مقدار دارایی صاحبان سهام می باشد. این نسبت در سیستم حسابداری آنلاین شرکت ها، قدرت مالی آن واحد تجاری را از نظر طلبکاران (بستانکاران و اعتبار طولانی مدت) بیان می کند و بالا بودن این نسبت نشان دهنده قدرت و پایداری بالای این واحد تجاری می باشد و یکی از ابزارهایی برای ارزیابی قدرت مالی شرکت بازپرداخت بدهی می باشد.

        برای مشاهده امروز تاریخ چند است می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.

 


در همه واحد های تجاری، نسبت مالکانه، نشان دهنده میزان دارایی تامین شده از حقوق صاحبان سرمایه می باشد. این نسبت ، مکملی برای نسبت بدهی نیز می باشد و مقدار سهم صاحبان سهام واحد تجاری را از کل دارایی نشان می دهد.

 

نسبت مالکانه در ارتباط با وام های بانکی:

گرفتن وام های بانکی مانند دیگر کارهای اداری، با کاغذ بازی و فرایند پیچیده ای همراه می باشد. سیستم بانکداری به این صورت است که از مشتریان درخواست وام، اطلاعات مالی و اعتباری درخواست می کند و اطلاعات را وارد سیستم های اعتبارسنجی خود برای تجزیه و تحلیل وضعیت مالی واحد تجاری درخواست کننده می کند.

یکی از مهمترین موارد درخواست شده از سمت بانک ها برای اخذ وام نسبت مالکانه سیستم واحد تجاری می باشد. زیرا این نسبت نشان دهنده این است که چه مقدار از دارایی شرکت از سهام داران تامین می شود. نسبت های مالکانه درصد بالا، نشان دهنده اطمینان بیشتری برای بانک ها می باشد و می توانند میزان توانایی موسسه تجاری درخواست کننده را برای پرداخت بهره بررسی کنند.

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%b3%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%a7%d9%86%d9%87/