برخی مواقع، مدیر مالی و حسابدار شرکت، بدون توجه و با سهل انگاری باعث می شوند که به منظور تنظیم سریع تر دفاتر، برداشت و واریز های نامشخصی را بدون پیگیری دلیل و بدون وجود مدارک کافی، به حساب جاری شرکا ثبت کنند. این کار باعث می گردد که حساسیت ممیز مالیاتی نسبت به این ثبت بالا رود و در نتیجه مالیاتی بیشتری نسبت به واقعیت، برای شرکت در نظر گرفته شود.

استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری، دبیرخانه آنلاین و… برای افزایش راندمان سازمان ها پیشنهاد می شود.

 


حسابدار

نگرش اداره مالیات:

بر اساس صورت جلسه هیات عمومی شورای عالی مالیاتی که در تاریخ ۰۳/۰۶/۱۳۹۳ تصویب شد، با توجه به تفکیک شخصیت شرکت و صاحبان سهام و در نظر گرفتن این که افزایش حقوق صاحبان سهام به عنوان درآمد محسوب می گردد، پس می توان گفت که تقبل زیان شرکت توسط سهامداران آن و تهاتر آن از حساب جاری شرکا حساب می گردد و سپس در صورت سود و زیان به عنوان درآمد شناسایی می شود.

این موضوع باعث می شود که مبالغ بسیار بالایی که برای جاری شرکا استفاده می شود و حتی گردش این حساب، با اقلام ثبت شده در ترازنامه هم خوانی نداشته باشد و دارای اختلاف قابل توجهی باشد.

زمانی که به حساب ها توسط ممیزان مالیاتی رسیدگی می شود، ممیزان گردش حساب جاری شرکا را به چشم درآمد و فروش نگاه می کنند و در مواردی که اسناد و مدارک کافی برای این گردش حساب موجود نباشد، مبالغ گردش حساب جاری شرکا، به درآمد سال مذکور اضافه می گردد.

این اتفاق باعث می شود که درآمد مشمول مالیات بیشتر از حد واقعی نشان داده شود و در نهایت باعث می شود که مالیات بیشتری برای شرکت در نظر گرفته شود.

 

موارد استفاده از حساب جاری شرکا:

حساب جاری شرکا، دارای ماهیت بستانکار و بدهکار می باشد یعنی این حساب گاهی زیر مجموعه حساب کل سایر حساب های دریافتنی و گاهی نیز زیر مجموعه حساب کل سایر حساب های پرداختنی قرار می گیرد.

به بیان دیگر می توان گفت که بستانکار بودن این حساب، نشان دهنده بدهکاری شرکت به شرکا و بدهکار بودن این حساب به معنی بستانکاری شرکت به شرکا می باشد.

نکته: حساب جاری شرکا یک حساب کمکی برای حسابداران شرکت می باشد که نشان دهنده تبادل مالی میان شرکت و شرکا است.


منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8-%d8%ac%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%a7/