خزانه داری در حسابداری به چه معنا می باشد؟

خزانه داری یکی از زیر شاخه های حسابداری می باشد و معمولا خزانه دار را از بین حسابداران مورد اطمینان و حرفه ای انتخاب می کنند. معمولا خزانه دارها در حسابداری وظیفه ثبت اسناد، کنترل مغایرت گیری، دریافت و پرداخت وجوه را بر عهده دارند.

 برای تاریخ امروز به میلادی می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.


وظایف حسابدار خزانه چیست؟

این حسابداران با توجه به نیاز شرکت و دیدگاه مدیر، وظیفه نگهداری وکنترل حساب های بانکی، صدور ودریافت اسناد پرداختنی و دریافتنی، نگهداری تنخواه گردان، رفع مغایرت های بانکی، نگهداری و بایگانی اسناد مالی، پیگیری ضمانت نامه های بانکی وثبت اسناد حسابداری را دارند.

 

اصطلاحات خزانه داری چیست؟

در حسابداری خزانه داری، واگذار به غیر به معنای واگذاری اسناد دریافتنی به شخص دیگر، واگذار به بانک به معنای تحویل برگ چک به بانک و واریز مبلغ، واخواست به معنای پس گرفتن سند از بانک و یا غیر، استرداد به معنای عودت سند به صادر کننده و یا پرداخت کننده و برگشت به معنای عدم وصول چک به دلیل کسری موجودی، کسری امضاء و یا مخدوش بودن سند می باشد.

 

حسابدار خزانه اسناد را به چه صورت باید نگه داری کند؟

حسابدار خزانه باید اسناد، ضمانت نامه ها، چکهای دریافتی، کلیه اسناد مالی را طبقه بندی کند و از چک های برگشت تا زمان استرداد نگه داری کند. علاوه بر نرم افزار حسابداری از دفتر چک و دفتر صندوق استفاده کند و در نهایت از نرم افزار بک آپ داشته باشد.

 

گزارش یک حسابدار خزانه به چه صورت باید باشد؟

یک حسابدار خزانه باید گزارش صندوق، چک های دریافتی و پرداختی، چک های معوقه، چک های برگشتی، حساب بانک ها، ضمانت نامه ها و هرنوع گزارش دیگر را بر اساس آیین نامه بدهد و همچنین صورت مغایرت بانکی را بر اساس آیین نامه تهیه و تنظیم کند.

 

حسابدار خزانه از جهت اخلاقی چه وظایفی دارد؟

عدم افشای اطلاعات خزانه به افراد غیر مرتبط، عدم ورود فیزیکی افراد به واحد خزانه داری، در صورت موارد مشکوک اطلاع رسانی به مدیر، عدم ملاحظات برای جابه جا کردن پرداخت ها، اطمینان از درستی ضمانت نامه ها و ارجعیت منافع شرکت نسبت به منافع افراد از جمله وظایف اخلاقی یک حسابدار خزانه می باشد.


منبع: