یکی از مباحث مدیریت فروش پخش مویرگی ، مدیریت پخش مواد غذایی میباشد که از گذشته تا کنون یک نگرانی برای جامعه بوده است. شما چگونه بدون اینکه غذا فاسد شود آن را از منبع اصلی (کارخانه) دریافت میکنید و به دست افرادی که به آن نیاز دارند میرسانید ؟

به طور کلی ، فرآیند فروش مویرگی و پخش مواد غذایی ; از شرکت ها ، ارگان ها و برنامه های مختلفی نظیر ؛ جمع آوری غذا از تولید کنندگان ، نگهداری آنها در انبارها و سپس توزیع غذا به کارخانه ها ، سوپرمارکت ها ، رستوران ها و کافه ها و غیره تشکیل شده است.

زیرمجموعه اکثر شبکه های عمومی پخش مواد غذایی ، توزیع خدمات غذایی است. فرایند توزیع خدمات مواد غذایی ، تحویل غذا از تولید کنندگان و کارخانجات به اپراتورهای خدمات غذایی نظیر ؛ فروشگاه ها ، بیمارستان ها ، آشپزها ، رستوران ها وغیره را تسهیل میکند.

برخی سیستم های پخش غذا فقط برای مواد غذایی خاصی مانند غذاهای دریایی ، میوه ها و سبزیجات طراحی شده اند. همچنین ممکن است برخی از این سیستم های توزیع فقط با تولید کننده خاصی همکاری کنند. اکثر توزیع کنندگان مواد غذایی مستقل هستند و همین امر باعث می شود تا تولید کنندگان و کارخانه دارها بتوانند با استخدام یک توزیع کننده که پاسخگوی نیازهای خاص آنها باشد ، زنجیره تأمین را ایجاد کنند.

برخی توزیع کنندگان مواد غذایی ، جهت نگهداری غذا برای مدت زمان کوتاه از انبار استفاده می کنند و برخی دیگر برای انتقال مستقیم غذا به خدمات مواد غذایی ، تنها از ماشین های حاوی یخچال استفاده می کنند. زمانبندی و شیوه انتقال مواد غذایی فقط به نوع مواد غذایی که قرار است توزیع شود بستگی دارد.

استفاده از سیستم اتوماسیون اداری برای مدیریت بهتر امور در سازمان ها پیشنهاد می شود.

 

انواع شرکت های پخش مواد غذایی

شرکت‌های فروش مویرگی مواد غذایی از نظر ساختار و اندازه باهم متفاوت هستند، ازنظر ساختار به شرکت‌های مستقل و وابسته تقسیم‌بندی می‌شوند ، که پیش تر توضیح دادیم و از نظر اندازه و عملکرد به شرکت های پخش لجستیک ، توزیع مجدد ، توزیع کنندگان تخصصی و توزیع کنندگان گسترده تقسیم میشود.

 

پخش لجستیک

در این روش هیچ گونه انتقال و پخش مواد غذایی صورت نمی گیرد. در عوض ، آنها انبارهایی که مواد غذایی در آنجا نگهداری میشوند را مدیریت میکنند. این نوع سیستم مدیریت پخش مواد غذایی معمولا برای رستوران ها و جاهایی که کار پذیرایی انجام میدهند استفاده میشود.

 

توزیع مجدد

در این روش توزیع مجدد ، کالا ها را مستقیما به اپراتورهای خدمات غذایی نمیفروشند. در عوض آنها مواد غذایی را به طور مستقیم از تولید کننده ها تهیه میکنند و سپس مقداری ازکالاهای خریداری شده را به بخش های کوچکتر پخش کننده غذا ، توزیع می کنند. عموما اینها کوچکتر از مقدار کالای پخش شده به رستوران ها و سرویس های غذایی میباشد.

  استفاده از نرم افزار فروش برای افزایش راندمان کاری سازمان ها پیشنهاد می شود.


توزیع کنندگان تخصصی

توزیع کنندگان تخصصی در واقع به پخش دسته بندی محصولات خاص میپردازد. آنها از هرگونه تجهیزات ویژه ای که دسته بندی تخصصی محصولات به آنها نیاز دارد استفاده می کنند. همچنین ممکن است پخش کنندگان تخصصی فقط با مراکز خاصی مانند بعضی رستوران های مشخص همکاری کنند.

 

توزیع کنندگان گسترده

توزیع کنندگان گسترده ، عمده ترین پخش کننده های این دسته میباشند. آنها معمولا هزاران محصول را با حجم بالا مدیریت می کنند ، در نتیجه برای اکثر فروشگاه های بزرگ و هایپرها استفاده میشوند. مقادیر کالاهایی که پخش می کنند ، برای خریدارانی که حجم بالایی از سفارشات را دارند ، اغلب شامل تخفیف نیز میشود.

 منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%ae%d8%b4-%d9%85%d9%88%db%8c%d8%b1%da%af%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af/