ابعاد حکمرانی الکترونیکی
اصول پایه اشاره شده انعکاس خود را در چهار بعد یا چهار موجودیت اصلی در هر یک از دستگاهها و سازمانهای دولتی به شرح زیر مییابند:
استاندارهای رفتاری
این استانداردها تحت تأثیر شیوه و سبک رهبری و اداره سازمان توسط مدیریت مربوطه، منشور اخلاق حرفهای سازمانی و الزامات رفتاری کارکنان هر سازمان تعیین و تعریف میشوند و اساس ارتقاء فرهنگسازمانی را فراهم میکنند. لذا توجه به این بعد عملاً بسط و توسعه سازوکارهای دولت الکترونیک را تسریع و از برگشت به شیوههای قدیمی و ناکارآمد جلوگیری مینماید.
ساختارهای سازمانی و فرآیندهای عملیاتی
ساختارها و فرآیندهای جاری بخش دولتی تحت تأثیر موارد ذیل بایستی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند:
- وضوح و شفافیت کافی در تعریف مسئولیتها و نقشهای سازمانی و چگونگی تحقق آنها
- ارتباط شفاف با ذینفعان
- پاسخگو بودن در چارچوب قوانین و مقررات جاری
پایش
نظارت و کنترل تحقق اهداف، میزان اثربخشی و کارایی حاصله، رعایت قوانین و مقررات و خطمشیهای درونسازمانی به همراه کنترل تأثیر عوامل مخاطره و ریسک بر تحقق اهداف، ممیزی و کنترل داخلی، مدیریت بودجه و هزینه و آموزش نیروی انسانی در فرآیند انجام کار لازمه حرکت هماهنگ و تصحیح مسیر تحقق اهداف حاکمیت الکترونیکی است.
پاسخگویی و گزارشدهی برونسازمانی
تأمین و ارائه اطلاعات لازم توسط هر یک از دستگاهها و سازمانها جهت اعمال ممیزی و کنترل برون سازمانی در چارچوب اهداف مرحلهای و نهایی فرا سازمانی به منزله گزارشدهی برونسازمانی است.