یکی از مهم ترین نگرانی‌های مدیران مالی، بروز مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و وجوه نقد است به عبارتی کنترل و نظارت بر گردش وجوه نقد و نقدینگی سازمان از جمله مهمترین و پراهمیت‌ترین موضوعات موجود در شرکت‌ها و سازمان‌هاست. استفاده کارآمد از نقدینگی و پرهیز از بروز مشکلات ناشی از کمبود وجوه نقد دغدغه‌ای است که مسئولین مالی سازمان‌ها و موسسات اقتصادی را همواره به خود مشغول کرده است؛ به همین خاطر است که کنترل و نظارت بر گردش وجوه نقد در موسسات یادشده، اهمیت ویژه‌ای دارد.

تجربیات متعدد رویدادهای اقتصادی و بحران‌های بانکی نشان می‌دهد مدیریت شایسته‌ وجوه نقد و پرداخت‌های برنامه‌ریزی شده دو عامل مهمی بوده‌اند که در اثر سوء مدیریت درست نقدینگی، این بحران‌ها و شکست‌ها را به دنبال داشته‌اند.

وجوه نقد و جریان آن در سازمان به منزله شریان حیاتی است که همواره در معرض خطر سوء‌استفاده است. امکان دسترسی و استفاده آسان از وجوه نقدبر جذابیت این عنصر مالی در سازمان‌ها افزوده است. مجموع این مطلوبیت‌ها و نیازهای سازمانی، کنترل مکانیزه وجوه نقد و احساس نیاز به وجود یک سیستم کارآمد، شفاف و مطمئن را در کسب‌وکارهای مختلف دوچندان می‌کند.

فروش ارزان

نرم‌افزار خزانه‌داری و رفع دغدغه مدیران در کنترل نقدینگی

وجه نقد سیال‌ترین دارائی و وسیله مبادلات بوده که عبارت است از موجودی نقد و سپرده‌های دیداری که به دلیل ویژگی خاص خود در سهولت جابجائی و مطلوبیت همگانی و قرار گرفتن در معرض خطر اختلاس و سوء‌استفاده، مدیریت و کنترل وجوه نقد در هر سازمان ضروری است. اعمال کنترل‌های لازم و اخذ گزارشات کنترلی و مدیریتی و ثبت کلیه عملیات مرتبط با صندوق‌ها، تنخواه‌ها، حساب‌های بانکی، ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات بانکی از کارکردهای نرم‌افزارخزانه‌داری در یک ساختار سازمانی است.
خزانه داری به عنوان یکی از واحدهای برجسته و مؤثر در امور دخل و خرج محسوب می‌شود. این واحد علاوه بر تمرکز و پرداخت وجوه، وظیفه هماهنگ‌کننده دریافت‌ها و پرداخت‌ها را از نظر زمانی با برقراری مجموعه‌ای از کنترل‌های مالی را بر عهده دارد و نقش قابل ملاحظه‌ای نیز در تنظیم امور ایفا می‌کند. این نرم‌افزار همچنین از طریق برنامه‌ریزی برای تامین نیازمندی‌های آتی به وجوه نقد و تعیین برنامه منابع و مصارف، دغدغه مدیران در کنترل نقدینگی و تعهدات سازمان را برطرف می‌کند.

 

منبع: وبلاگ یار

https://blog.yar.cloud/%d9%86%d8%b1%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%ae%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/