کنترل و مدیریت هزینه از دغدغه‌های اصلی مدیران کسب‌وکارها در محیط پرتلاطم اقتصاد امروز است. تغییرات محیطی، نیازهای جدید نیروی کار، نوسانات اقتصادی و از همه مهم‌تر رقابت شدید بین کسب‌وکارهای مختلف آنها را ناگزیر می‌کند تا بیش از گذشته به فکر روش‌های کنترل هزینه‌ها باشند.

از مفاهیم نزدیک به این مفهوم، بحث تقلیل هزینه است که گاه برخی افراد آنها را اشتباه به جای یکدیگر به کار می‌برند. در این مقاله قصد داریم در مورد کنترل هزینه‌ها در حسابداری و اینکه اساسا مدیریت هزینه چیست و چه تفاوتی با تقلیل هزینه دارد؛ بیشتر صحبت کنیم.

 

کنترل و مدیریت هزینه چیست چه تفاوتی با تقلیل هزینه دارد؟

تعاریف گوناگونی برای «کنترل هزینه» وجود دارد ولی به زبان ساده می‌توان گفت، شناسایی و کنترل هزینه‌های کسب‌وکار برای افزایش سودآوری و با فرآیند بودجه‌ریزی آغاز می‌شود. در ادامه مدیران و صاحبان کسب‌وکار هزینه‌های واقعی را با بودجه مقایسه می‌کنند و اگر هزینه‌های واقعی بیش‌تر از برنامه‌ریزی باشد، مدیریت اقدام مناسب را انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، «تقلیل هزینه» یک فرآیند است و در آن حداقل بها برای بهای تمام شده‌ی واحد محصول در نظر گرفته می‌شود که تاثیری در کیفیت محصول یا خدمت ارائه شده نداشته باشد و اغلب از طریق به‌کارگیری روش‌های جدید یا بهبود روش‌های قبلی تحقق می‌یابد. تقلیل هزینه، حذف تمام هزینه‌های غیرضروری که در فرآیند تولید، انبارش و فروش محصول وجود دارد را هدف‌گذاری می‌کند.

به ‌طور خلاصه، فعالیت نگهداشت بهای تمام شده در سطح استاندارد از پیش تعیین شده را «کنترل هزینه» می‌نامند، در حالی ‌که «تقلیل هزینه»، فعالیت کاهش هزینه‌های واحد محصول از طریق روش‌های جدید تولید است.

کنترل و مدیریت هزینه بر روی کاهش بهای تمام شده‌ی کل محصولات تمرکز دارد، اما تقلیل هزینه بر روی کاهش قیمت واحد محصول متمرکز است. کنترل هزینه ذاتا ماهیت موقت دارد و برخلاف آن تقلیل هزینه یک مفهوم دائمی است.

روش کنترل هزینه‌ها هنگام دستیابی به هدف خاصی به پایان می‌رسد. برعکس آن، تقلیل هزینه هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و همیشه ادامه خواهد داشت.

کنترل هزینه حفظ کیفیت را تضمین نمی‌کند، در حالی ‌که در تقلیل هزینه می‌بایست کیفیت در حد مطلوب حفظ شود.

کنترل هزینه‌ها در حسابداری یک عمل بازدارنده است، درحالی‌که کاهش هزینه یک عمل اصلاحی است.

کنترل و مدیریت هزینه بخشی از عملکرد حسابداری صنعتی است، درحالی‌که تقلیل هزینه می‌تواند حتی زمانی تحقق یابد که هنوز حسابداری صنعتی فعالیت خود را شروع نکرده است.

منبع» وبلاگ یار

https://blog.yar.cloud/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d9%85%d9%81%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%85-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%88-%d8%aa%d9%82%d9%84%db%8c%d9%84-%d9%87/